x-creen opzetruitje

De windgeleiding op de nieuwe FJR is beter dan die op het vorige model. Gelukkig geeft dit minder turbulentie om je helm, waardoor het rustiger rijden is. De eerste 300 kilometer ben ik echter al wel tot de conclusie gekomen dat op de snelweg je boven de standaard ruit nog een behoorlijke klap wind pakt. Op zich niet zo’n probleem, maar onderweg naar het werk wil ik graag uitgerust aankomen, en dan helpt de wind om je helm niet.

Ik had dit al een beetje voorzien en voordat de FJR geleverd werd van een FJR-clublid een x-creen opzetruitje overgenomen.


Product

Gebruikt: x-creen opzetruitje

Van de MRA website:

“Het X-creen Spoiler is een revolutionaire stap in de Vario Spoilers. Het wordt op een bestaand windscherm gemonteerd, ongeacht de hoek waaronder het scherm gebogen is. Dit geeft ultieme vrijheid om de spoiler in te stellen naar uw wensen. Het heeft 2 onafhankelijke verstelbare draaipunten, hierdoor kan de Spoiler onder elke hoek vast gezet worden. De spoiler is dus volledig verstelbaar en vermindert turbulentie, geluid en winddruk.

Er zijn 2 methodes om het scherm te monteren. Als u alleen het X-creen Spoiler besteld moeten er 4 gaatjes in het het originele scherm geboord worden. Eventueel kunt u een klemmenset erbij bestellen, daarbij wordt de spoiler op het scherm geklemd, en hoeft er dus niet geboord te worden.

HxB = 155 cm x 355mm
Verhoging van Maximaal 110mm
Leverbaar in 2 kleuren.


Installatie

Ik heb het ruitje overgenomen inclusief een klemmenset, wat ik wel zo fijn vind, want ik weet hoe persoonlijk de ruit is, en wil geen gaten boren voordat ik absoluut zeker ben van het resultaat.

Het installeren kun je op twee manieren doen (ook met de klemmenset):

1. Met ‘dubbele scharnier’. Hierdoor komt het ruitje meer los te staan van de opzetruit, maar kan deze ook wat hoger uitsteken

2. Met ‘enkele scharnier’. Ruitje zit direct op de ruit, lager maar sluit beter aan.

Dubbele scharnier

De installatie gaat redelijk eenvoudig. Wel is het aanbrengen van de klemmen op de ruit een punt van aandacht: deze passen vrij strak, en de rubber doppen ertussen moeten over de ruit geschoven worden. Hierbij loop je al een risico de ruit te krassen. Ik heb het redelijk kunnen voorkomen door de boel eerst heel goed schoon te maken en bij het aanbrengen met een grote schroevendraaier de klemmen open te wringen.


Leverancier

MRA


Ervaring

Ik heb de eerste ritten gereden met de ‘dubbele scharnier’. Met name op de snelweg neemt het ruitje de ergste wind weg die ik anders in mijn nek krijg. Wel valt me op dat de bescherming minder is dan ik had met mijn Schurgers ruit op mijn 2008. Misschien dat dit ook deels te wijten is aan de toch wel grote ruimte tussen het ruitje en de ruit. Daarom heb ik het ruitje nu zonder het verlengstuk gemonteerd en ga hier de komende week mee testrijden….

Ik kreeg al vragen of het ruitje niet te hoog zat, zodat je er op de hoogste stand doorheen moet kijken. In de praktijk viel mij dat mee: ik zet de ruit bij voorkeur toch niet op de hoogste stand, omdat deze dan erg rechtop komt, dus ik kijk altijd over de ruit heen…

Hoogte