Woon-werk koffers

Omdat ik de meeste kilometers met de FJR woon-werk rijdt, heb ik de zijkoffers maar zelden aan de motor hangen. Omdat deze toch wel behoorlijk breed zijn wil ik niet het risico lopen dat ik bij het file-rijden met de koffer een auto aantik.

Eigenlijk horen de zijkoffers wel bij de FJR: zonder koffers ziet de motor er een beetje ‘kaal’ uit. Ook is de extra opbergruimte niet weg. Regenpak, extra handschoenen etc. Ben daarom maar aan de slag gegaan om een paar woon-werk koffers te maken met ‘city’ deksels.


Product 

Feitelijk een extra kofferset opgebouwd. Belangrijkste verschil met de standaard koffers: de platte ‘city’ deksels. Te koop bij Yamaha, en standaard uitrusting van de KMAR uitvoering. Verschil met de standaard deksels dat deze elke koffer 7,5 cm smaller maken, dus een totaal van 15 cm over de hele breedte.


Installatie

Mijn kofferprojectje heeft wat tijd in beslag genomen, omdat ik alle onderdelen apart bij elkaar gescharreld heb. Een verslag hieronder.

Stap 1: Extra kofferbakken

Eerste stap was op zoek naar een set extra ‘bakken’. Ik wilde mijn originele koffers houden, omdat het wel zo handig is met reizen om de standaard deksels met de extra inhoud te hebben. Daarom op marktplaats, sloperijen en andere wegen op zoek naar een paar gebruikte bakken. Bij voorkeur van koffers waarvan de deksels beschadigd zijn en daarom betaalbaar.

Mijn ervaring: motorslopers zijn schreeuwend duur. Uiteindelijk geslaagd via een kennis en een marktplaats advertentie.
De beschadigde deksels verwijderd en alle losse onderdelen bewaard (metalen bevestgingsplaatjes en de grendels)

Stap 2: Kofferslotjes gelijk sluitend maken

Vervolgens een tweetal extra slotjes besteld voor mijn koffer ‘experiment’. Hiervoor via Peter Swarts met FJR-club korting een paar slotjes besteld bij Yamaha. Nu waren deze slotjes natuurlijk niet gelijk sluitend met mijn eigen sleutel, iets wat ik toch wel onhandig vond.

Op aanwijzing van Peter de slotjes aangepast zodat ze ook te openen zijn met mijn eigen sleutel:

Om ze aan te passen even de slotjes losmaken uit de koffers.
(Let op: die schroefjes zijn krengen om los te krijgen als je niet de juiste schroevendraaier hebt. Passend is een security Torkx)

Foto 1: het binnenwerk van het slotje met de sleutel…

Foto 2: het binnen werk als de sleutel eruit is: de uitstekend plaatjes blokkeren het slot in het buitenwerk van het slot. Als er een passende sleutel is zit vallen de plaatjes precies weg…

Foto 3: als er een niet bijhorende sleutel in zit steken ‘sommige’ van de plaatjes nog uit. Als je met de sleutel erin de plaatjes weg vijlt, kun je het slotje ook met deze sleutel open maken.

Foto 4: op de foto hieronder de onderzijde van hetzelfde slotje nadat deze aangepast is: het meest rechtse plaatje moest hier afgevijld worden…

Resultaat: ik kan de extra slotjes nu met mijn eigen sleutels openen, maar ook met de extra sleutels. Het slot van mijn topkoffer heb ik ook aangepast, zodat deze ook met de extra sleutels open kan (dat is het slot in de foto’s hierboven)
Overigens: niet te vaak doen, anders gaan ze met elke sleutel open…

Stap 3: ‘City’ deksels monteren

Om de originele deksels te verwijderen moet je de popnagels uitboren (met beleid) waarmee het deksel op het scharnier bevestigd is. Als de buitenkant van de nagels eraf is kun je de restanten van de popnagels naar binnen drukken. Deze komen dan tussen de kunststof schaaldelen terecht. Deze moet je daarna even voorzichtig uit elkaar wrikken en schudden en de restanten vallen eruit…

Scharnieren

Nieuwe deksels daarna vastzetten met popnagels: 4mm x 12mm (bij de bouwmarkt te koop). En denk er om dat de stalen verstevigingsplaatjes weer goed op hun plaats komen, zodat de nieuwe nagels door de plaatjes gaan en niet alleen aan het breekbare kunststof hangen

Plaatjes

Resultaat van de eerste opbouw

Stap 4: Koffervakken KMAR

Met de nieuwe koffers heb ik een paar maanden rondgereden. Zeer bruikbaar, maar ondertussen Marktplaats en sloper sites in de gaten gehouden voor een paar koffer’vakken’. Dit soort vakken worden voor de overheid in de dienst FJR’s gemonteerd.

Ik kreeg er een beetje de balen van dat elke keer alle losse spulletjes uit de koffer proberen te ontsnappen. Uiteindelijk kwam ik de vakken tegen op marktplaats, en voor 30 euro had ik ze thuis. Ik heb geen idee of deze ook voor particulieren te koop zijn, maar heb geen officieel adres kunnen vinden.

Bevestigen is wel even prutsen: elk vak zit met 4 schroefjes door de binnenkant van de koffer vast. Omdat je aan de binnenkant moet schroeven is het wat gepruts, maar toch gelukt…

Het welbekende probleem: maak de koffer open en de inhoud komt eruit…

De ‘vakken’ los..

De koffers maar even naar binnen gehaald en de vakken erin ‘geprutst’

En het opgeruimde resultaat:

Stap 5: City deksels gespoten (bonus!)

Nu mijn koffers klaar waren wilde ik ze misschien toch wel een keer netjes in dezelfde kleur van de motor gespoten hebben. Gelukkig heb ik een zwarte motor, waardoor de ongespoten matzwarte deksels er eigenljk best goed bijpassen, maar toch.

Eerst maar eens geïnformeerd bij een autoschadebedrijf wat het zou moeten kosten. Schatting was 200 euro ex BTW, dus 240 euro… Naar wat verder navragen blijkt die schatting redelijk marktconform te zijn: opstarten van een spuitcabine zelf kost al behoorlijk. Lak geschat op 75 euro, tel maar uit.

Toch maar vanaf gezien, totdat op de site van de FJR club er twee platte deksels aangeboden werden die al gespoten waren. In mijn kleur!
Voor 175 euro deze deksels kunnen overnemen, en de ongespoten exemplaren weer verkocht voor 75. Zo heb ik voor 100 euro twee gespoten deksels!

Stap 6: Reflectie

Laatste stap om het af te maken: extra reflectie voor de betere zichtbaarheid in het verkeer.

Voor de achterzijde twee reflecterende Yamaha logo’s (gekocht voor de FJR club – shop) en aan de zijkanten in de uitsparingen van de deksels een op maat geknipt stuk retro reflecterende markeringstape dat ik nog over had van een eerder experiment met mijn 2008. Nu zijn de koffers helemaal klaar en naar mijn zin…


Leverancier

Gebruikte kofferbak, eerste deksels en koffervakjes: Marktplaats

Slotenset en tweede gebruikte koffer: Peter Swarts (Slotjes van Yamaha met FJR clubkorting via Peter)

Reflecterende Yamaha logo’s: FJR clubshop

Midnight Black gespoten deksels: forum FJR club


Ervaring

Ik kan nu naar het werk gewoon mijn zijkoffers meenemen bij het filerijden. In de zijkoffers mijn ‘vaste’ bagage als regenpak, extra handschoenen, ehbo setje, slot etcetera. De topkoffer gaat alleen mee voor de laptop.